De trouwfotograaf is ziek, de camera werkt niet meer, er is geen back-up van trouwfoto’s gemaakt.., Problemen die je als bruidspaar NIET wilt horen.
I GOT THIS COVERED!
Ik neem geen enkel risico. En omdat ik een netwerk van second shooter fotografen heb verzameld de afgelopen jaren, vraag ik altijd of er een fotograaf als back-up voor mij kan staan, mocht er met mij onverhoopt iets gebeuren. Denk aan ziekte, familieomstandigheden, autopech, of wat voor situatie dan ook.
Ik wil gewoon niet dat ik met mn handen in het haar sta, van ‘en nu?!’ Nee, ik heb een overeenkomst gemaakt met jullie en ik wil dat jullie dag vastgelegd wordt zoals besproken. Uiteraard door mij en bij hoge uitzonderingen, door een vervanger.
Als er onderweg iets met mij gebeurt, autopech of ik raak in een ongeluk *klopt af*, dan heb ik mijn telefoon zo ingesteld om een ICE (In case of emergency) nummer te bellen. Hieronder staat uiteraard mijn thuisfront, maar ook de back-up-contactgegevens onder ‘BRUILOFT FOTOGRAFIE BACK-UP *datum*’, zodat deze direct gecontacteerd kan worden en mij (tijdelijk) kan overnemen.
Nog zo’n ontzettend nare situatie die ik mij niet kan permitteren. Daar sta je dan, je apparatuur laat je in de steek, of erger nog, is kapot of misschien wel gestolen. DRAAAAMA! Ik zorg ervoor dat ik van alle apparatuur voldoende back-up heb. Zo heb ik
Yes, better safe than sorry. Het gaat mij niet overkomen dat ik moet zeggen, sorry ik kan jullie bruiloft niet(meer) vastleggen. Nope, that’s not gonna happen to me!
Ik vertelde het hierboven al even, maar ik heb tientallen geheugenkaarten. In mijn hoofdcamera heb ik een dubbel kaartslot. Dit houdt in, dat elke foto die ik maak, dubbel wordt opgeslagen: op beiden kaarten een keer! Mocht er met de ene kaart iets gebeuren, heb ik een standaard ‘back-up’ op de andere kaart.
Op mijn 2e en 3e camera, wissel ik geregeld de kaartjes (zo om de 15-30 min.), om zo te voorkomen dat ik van een bepaald moment geen foto’s heb, wanneer er met zo’n kaartje wat gebeuren. Ik heb op deze manier over de hele dag om meerdere kaarten foto’s staan van elk moment. Ook hier beter voorkomen, dan genezen, want genezen gaat niet zo makkelijk als een kaartje crasht bijvoorbeeld.
Nog meer zekerheid in overvloed. Wanneer ik thuis kom van de bruiloft kopieer ik de kaarten allemaal meteen op mijn harde externe schijf en in de online cloud. Daarnaast bewaar ik de geheugenkaartjes in beveiligde kluis. Jullie foto’s zijn dus 3 keer veilig opgeslagen! De geheugenkaartjes maak ik overigens ook pas leeg, wanneer de bruiloft is opgeleverd! Alle onbewerkte én bewerkte foto’s in de cloud bewaar ik daar een jaar en die op de externe schijven bewaar ik 5 jaar. Genoeg back-up, mocht er ergens onverhoopt wat gebeuren kan ik de foto’s nog terughalen. Of misschien komt er eens een bruidspaar na een x-periode bij me, met de vraag of ik toch nog een speciale foto heb, of een re-send kan doen. Yes, I can, geen probleem!
Te laat komen op een bruiloft? Dat mag mij echt niet gebeuren! Ik zorg ervoor dat ik altijd 30-60 minuten extra reistijd bereken dan de daadwerkelijke tijd die ik naar de startlocatie nodig heb. (Uiteraard kijk ik direct als mijn wekker afgaat wat de eventuele filetijden zijn en deze tel ik erbij op.) Voor de startlocatie binnen een uur afstand reken ik 30 minuten extra en voor 2 uur of meer reizen, neem ik een uur extra reistijd in mijn vertrektijd.
Extra bijkomstigheid hierbij is
Kort om, ik ben dus altijd lekker op tijd!
Het is zo ver. Jullie mogen jullie gaan klaarmaken voor jullie grote dag, alles ligt klaar. De bruid start vaak flink wat eerder dan de bruidegom, we all know: women need more time. 😛
Maar niet alleen dat, vrouwen hebben ook altijd hulp nodig bij de finishing touches en de laatste regelingen. Maar laat dat nou net zijn waar ik wat over te zeggen heb.
Heel leuk en gezellig die aanwezigheid (zowel bij de bruidegom als bij de bruid), maar deze fijne mensen hebben ook aandacht nodig, willen ook graag gesprekjes voeren, maar hebben misschien ook nog een ontbijtje en/of lunch nodig, regelmatig wat te drinken etc. En wie gaat dat verzorgen? En wie houd de drukte in getouw?
Mijn tip?
Hou de aanwezige gasten zo beknopt mogelijk. Ouders en/of eventueel een beste vriend/vriendin plus de eventuele visagiste/make-up artist, zijn echt genoeg mensen over de vloer in de ochtend. Hoe meer mensen er rondlopen, hoe chaotischer het kan worden en hoe meer mensen ‘in de weg’ kunnen lopen. Ook niet erg prettig en fijn voor mij als foto/videograaf. We willen de ochtend graag ontspannen beginnen, want het wordt een lange dag met heel veel indrukken.
En neem het maar van mij aan dat iedereen zich ook vaak uit goede bedoelingen, wilt mengen in bepaalde zaken en daar hebben jullie echt niet zo’n behoefte aan, met alle zenuwen al in je lijf deze morgen. En hóé leuk is het, dat deze extra mensen, jullie later zien en hun reactie op hoe jullie er uit zien, ook op beeld vastgelegd kan worden!
Je ziet dus maar zo, ik ga liever goed of beter gezegd: ‘overdreven goed’ voorbereid op weg. Want ik wil niet op mijn geweten hebben dat de bruiloft niet vastgelegd kan worden. Dit kan ik jullie als bruidspaar niet nageven, terwijl jullie alles tot in de puntjes geregeld hebben, zo hoort dat dus ook van mijn kant als bedrijf te zijn.
Let’s get married, met een gerust hart
Slaaplekker, zonder zorgen!
Heb je toch nog wat vragen, mail me!
Copyright 2020 LM weddings
Je kunt me boeken voor trouwreportages in Lelystad, Almere, Zwolle, Amsterdam en heel Nederland. Ook reis ik met liefde met jullie mee, wanneer jullie gaan trouwen in het buitenland. Ik kijk er ontzettend naar uit om samen te werken en ik maak graag kennis met jullie.
Schrijf de eerste reactie